Ny tendens har bidt sig fast: Kæder vil være "tættere på vores kunder"
Mindre butikker - og endnu tættere på de danske bymidter.
Særligt de store byggemarkedskæder i Danmark - men også plantecentre - fik under corona øje for et nyt forretningsben; citybutikker. Og nu har konceptet for alvor fundet indpas i detailhandlen, skriver TV2 Kosmopol.
I både Silvan- og Stark-kæderne oplever, at de såkaldte city-butikker er meget populære blandt kunderne.
- Vi kan jo tydeligt se tendensen i de større byer, især København, men også Odense og Aarhus, hvor kunderne ikke nødvendigvis er indehaverne af en bil. De benytter sig af den offentlige transport og cyklen, så derfor vil vi jo gerne være i en rimelig afstand, siger salgsdirektør i Silvan, Peter Kjærgaard, til mediet, og han understreger i samme ombæring, at formålet er at være "tættere på vores kunder".
Det er også et mønster, som detailekspert Dorte Wimmer kan genkende, og hun understreger over for TV2 Kosmopol, at man havde forventet "en markant nedgang i omsætningen" for byggemarkederne, men data viser, at "det overhovedet ikke er faldet nær så meget, som vi troede".
Også blomsterkæden Billigblomst er i markedet med city-butikker. Det har vi her på RetailNews ad flere omgange talt med stifter og ejer af Billigblomst, Brian Reenberg om.
Det kan man læse mere om i artiklen her - ligesom du kan blive klogere på Billigblomst-kædens spirende regnskab for 2023 her.